Pagina's

2 jun 2013

Tuin-update

Al wekenlang heb ik in mijn hoofd zitten dat ik een berichtje 'moet' plaatsen op mijn blog. Maar ja, met een druk werkschema en inmiddels 25 weken zwanger gaat het soms niet allemaal even gesmeerd!
 
Gelukkig gaat alles voor zover we weten goed met de kleine. Door rugklachten en vermoeidheid moet ik echter heel goed aan mezelf en de kleine denken, dus het bloggen schiet er een beetje bij in.
 
Vandaag een tuin-update in foto's. We beginnen eind april (lege moestuin) en eindigen bij vandaag (eerste oogst)!
 
Eind april: er wordt hard gewerkt aan de basis voor de moestuin...

... en er worden bakken opgehangen aan de schutting. 4 in totaal!


Hier is de basis voor de moestuin klaar: mooie plantvakken zijn gemaakt. De pruimenboom en de fruitstruiken zijn nog kaal en de bakken aan de schutting zijn nog leeg...

Vrijdag 31 mei: de fruitstruiken beginnen te bloeien! De zwarte bes zit helaas onder de luis, daar moet ik nog wat op bedenken... In de aalbes en in de zwarte bes worden al besjes gevormd. De twee frambozenstuiken (gele en 'normale') en de bramenstruik groeien ook goed. De moestuin is wat vertraagd, waarschijnlijk door het koude weer én door mijn gebrek aan kennis! 
 
De bakken aan de schutting zijn ook gevuld: 3 bakken met aardbeien en één met kruiden. Tussen de fruitstruiken staan rabarberplanten en hier en daar staan ook nog wat aardbeiplantjes.

We hebben nog twee prachtige houten bloembakken van Hillhout gekocht bij de EuroFleur. In de linkerbak heb ik een mix van bloemen gezaaid die vlinders aan moeten trekken. Tot op heden is er nog geen bloem in te bekennen, maar dat komt hopelijk nog. De rechterbak is gevuld met kruiden (appelmunt, aardbeienmunt, Marokkaanse munt, een cherrytomatenplant en basilicum).

Hier heb je iets meer zicht op de 'moestuin'. Aan de pergola hangen twee bakken met aardbeien en links van de pergola groeit een bramenstruikje en rechts een druivenstruikje. Het is de bedoeling dat deze twee planten langs de pergola groeien en elkaar in het midden tegenkomen :-) Dat duurt nog wel even! Achterin de moestuin komt nog een kippenhok (rechts). En natuurlijk hoop ik dat de moestuin wat groener, voller en rendabeler wordt... Maar ach, ik heb nog veel te leren, want ik heb hier en daar wel wat foutjes gemaakt! Zo heb ik de spinazie veel te dicht op elkaar gezet... Het groeit prima, maar het is niet makkelijk te oogsten...
 
Vandaag heb ik de eerste spinazie geoogst en heerlijk verwerkt in een omelet. Wat heb ik daarvan genoten! De eerste kroon op mijn werk...


En dan hier de tuin in de zomer van 2012... Wat een verschil met nu hè! Als ik hier naar kijk, dan mag ik tevreden zijn met het resultaat van nu!
 
Binnen ben ik ondertussen druk bezig met een groot haakproject voor de kleine die, als alles goed mag gaan, in september zal komen. Helaas kan ik niet alles van dat project laten zien, omdat ik dan het geslacht zou verraden, maar ik kan wel het één en ander laten zien...
 
Hierover later meer!
 


1 opmerking:

  1. Ik ben ook op zoek naar zo'n zwarte bakken om op te hangen aan de tuinafsluiting. Een idee waar ik deze kan kopen?

    BeantwoordenVerwijderen