Pagina's

1 okt 2012

Uitdaging oktober: verkleinen boodschappenbudget (1)

In september, schreef ik dat ik elke maand een nieuwe uitdaging aan wil gaan.  De uitdaging voor oktober is dat ik in plaats van 50 euro slechts 40 euro uitgeef aan de "normale" boodschappen. Onder normale boodschappen versta ik onder andere wc-papier, wasmiddel, shampoo, groente en fruit, drinken, zuivel, pasta, rijst en ga zo maar verder.

Weekboodschappen!
Sinds kort doe ik alleen nog maar boodschappen bij de Albert Heijn. Niet omdat deze winkel nu zoveel goedkoper is dan andere supermarkten, maar vooral omdat ik de winkel prettig vind. Het is heerlijk om er om mijn gemakje boodschappen te doen en elke week is er wel een leuke aanbieding die bij ons huishouden, bestaand uit twee volwassenen en twee honden, past.
 
Ook ga ik graag op zaterdag naar de markt om wat fruit of bloemen te kopen. Een kwartiertje fietsen en een grote krat voorop de fiets maken het tochtje naar de markt gemakkelijk: als er wat leuks te halen valt kan ik het in ieder geval makkelijk meenemen!
 
Om de uitgaven te beperken, doe ik één keer per week boodschappen. Als ik elke dag zou gaan, zou ik denk ik vaker dingen meenemen die ik helemaal niet nodig heb. Omdat ik op vrijdag boodschappen doe, begon mijn oktober-uitdaging afgelopen vrijdag al. En oh, wat ging het goed!
 
Normaalgesproken is ons budget 50 euro voor een week. Dat was in ieder geval ons uitgangspunt! Meestal gaven we zo'n 35 à 40 euro per week uit, maar er waren ook weken bij dat we opeens voor bijna 70 euro aan boodschappen hadden. Om weer eens goed bewust te worden van alles wat we uitgeven, mag ik deze maand (slechts) 40 euro per week aan boodschappen uitgeven.
 
Hoe ga ik te werk om deze uitdaging een succes te laten worden?
 
1. Op dinsdag krijgen we de folders binnen. Ik kijk welke aanbiedingen er zijn en welke ik eventueel zou willen kopen. Deze aanbiedingen scheur ik uit de folder en leg ik apart. Als ik op vrijdag boodschappen ga doen, kijk ik of ik deze aanbiedingen nog steeds aantrekkelijk vind. Zo ja, dan betekent dat dat ik bij verschillende supermarkten boodschappen moet halen.
 
2. Ik moet regelmatig iets weggooien wat in de voorraadkast staat. Deze maand kijk ik voordat ik boodschappen ga doen eerst in de voorraadkast: wat heb ik nog? Is er iets bijna over datum? Zo ja, dan eten we dat zo snel mogelijk op.
 
3. We eten al niet zo vaak vlees meer, maar deze maand kan er nog wel een "vleesdag" vanaf. Je zult merken dat je het vlees niet mist. Wat je wel merkt is dat je geld overhoudt in je portemonnee!
 
4. Vaak kochten we groenten en fruit waar we zin in hadden. Deze maand ga ik bewust groenten kopen die in de aanbieding zijn. Waarschijnlijk gaat dat ook een flinke duit schelen!
 
5. Grotere uitgaven ben ik gaan plannen/inschatten. Deze week heb ik bijvoorbeeld voor 6,- hondenvoer gekocht, volgende week is toiletpapier aan de beurt.
 
6. Als er een goede aanbieding is van een groente die ik in kan vriezen, koop ik dat in een wat grotere hoeveelheid zodat ik enkele maaltjes in kan vriezen. Dit doe ik ook met appels waar ik appelmoes van maak. In de buurt kunnen we 2 kg moesappels voor 1 kopen. Voor iets meer dan een euro had ik laatst zo'n 3 à 3,5 liter zelfgemaakte appelmoes!
 
Zelfgemaakte appelmoes voor in de vriezer!
 
6. Hebben jullie nog een tip?
 
Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst boodschappen gedaan:
Albert Heijn: 16,37
Blokker: 1,70
C1000: 3,00
 
Totaal: 21,07
 
Straks alleen nog even melk en yoghurt halen en dan houd ik nog geld over!
 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marthe!
    Ik ben benieuwd wat je maakt op je 'zonder vlees' dagen? Wij eet meestal een dag in de week geen vlees, maar ik vind het altijd moeilijk zoeken naar goede recepten. Wij eten ook meestal soep op zondag en die is ook vaak zonder vlees (uien soep, champignon, etc.)
    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra!
      Als wij geen vlees eten, eten we meestal spaghetti of lasagne met veel groenten (paprika, ui, courgette, etc.) en kaas erbij. Als we nasi eten doen we er ook geen vlees in, maar in plaats van vlees doen we er iets van cashewnoten in (heerlijk!). Wat ook lekker is: zelfgemaakte pizza met groenten en geraspte kaas.
      Groetjes!

      Verwijderen