Pagina's

15 okt 2012

Een moestuin van 10m2...

Als je een moestuintje in je achtertuin hebt van zo'n 10m2, dan moet je realistisch blijven. Een moestuin van 10m2 belooft geen wintervoorraad aan groente, maar waarschijnlijk wel veel plezier en een voldaan gevoel! Daarnaast heb je de mogelijkheid om vanalles en nog wat uit te proberen.
 
Een tijdje geleden schreef ik een review over het boek Je eigen groentetuin op 1m2. In de boek beschrijven ze het systeem van moestuinieren in plantvakken, ook wel "Square Foot Gardening" of "potager en carrées" genoemd. Daarnaast heb ik het boek ABC van de Bio Groentetuin gelezen. Met behulp van deze twee boeken heb ik - alvast voor volgend jaar - de plantvakken van mijn 10m2 moestuin ingedeeld.
 
Stap 1
Allereerst heb ik nagedacht welke soorten groenten en kruiden ik graag in de moestuin wilde. Vervolgens heb ik, met behulp van de informatie uit beide boeken gekeken welke soorten veel zon, welke soorten minder zon en welke soorten bijna geen zon nodig hebben. Achter elk soort heb ik deze gegevens genoteerd (zie foto hieronder).
 
Stap 2
Na het noteren van de soorten en de benodigde hoeveelheid zonlicht, heb ik gekeken tot welke "familie" de soorten behoren. Volgens het boek Je eigen groentetuin op 1m2 is het bijvoorbeeld niet slim om bladsoorten bij bladsoorten te zetten. Slakken bijvoorbeeld, houden niet van alle soorten bloemen, dus het is slim om bladsoorten uit elkaar te zetten en verschillende gewassen als wortelgewassen, bloemen en vruchtdragers steeds af te wisselen. Door "families" af te wisselen heb je meer kans op een geslaagde oogst omdat je vijanden uit de buurt houdt.
 
Soorten groenten, hun familie en benodigde zonhoeveelheid
 
Stap 3
Nadat ik de soorten groenten, hun "familie" en de benodigde zonhoeveelheid voor elk soort had genoteerd, kon ik beginnen met indelen. Hierbij moet je natuurlijk rekening houden met de ligging van je tuin. Als je goed kijkt op de onderstaande foto, zie je dat onze tuin aan de rechterkant meer zon krijgt. Hier staan dus gewassen als paprika, spaanse pepertjes en basilicum.  Ook moet je ervoor zorgen dat hogere gewassen wat aan de zijkant staan zodat ze geen schaduw werpen op andere gewassen.
 
Het boek ABC van de Bio Groentetuin, heeft me heel erg geholpen met de indeling van de gewassen. In dit boek staat bij heel veel gewassen aangegeven naast welk ander gewas ze het goed doen en welke gewassen ze niet verdragen. Dit staat aangeduid in termen van "vriend" en "vijand". Voor een beginnende moestuinierder als ik is dit boek onmisbaar!
 
Daarnaast heeft het boek Je eigen groentetuin op 1m2 ervoor gezorgd dat ik geen uren gedaan heb over de indeling. De auteur geeft aan dat het systeem van afwisselen een heel handig systeem is om de vijanden van de gewassen niet de kans te geven de oogst te laten mislukken, maar dat je je ook niet moet blindstaren op het idee dat je móét afwisselen. Lukt het een keer niet om wortel-blad-bloem-vruchtgewassen af te wisselen, dan lukt het niet...

De indeling van de plantvakken
Stap 4
Nu ik de indeling gemaakt heb en ik weet dat ik eventueel nog het één en ander kan vervangen of toevoegen - er zijn nog wat lege vakjes waar ik bloemen wil zetten om vlinders te lokken en slakken te weren - ga ik me nog verder verdiepen in de wereld van het moestuinieren!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten